bepaal je ideale klant

Om je onderneming succesvol in de markt te zetten moet je een duidelijk beeld hebben over wie je ideale klant is. Als je iedereen als klant wil, krijg je niemand.

Kies je doelpubliek

Wie zijn precies jouw klanten en welk probleem los jij voor hen op?

Als je aan iedereen wil verkopen is het heel erg moeilijk om voor iedereen de beste te zijn en om boven je concurrenten uit te steken. Durf daarom je niche te bepalen. Als je je doelgroep beperkt, dan wordt het veel gemakkelijker om de beste en de grootste te worden in jouw markt.

Door je ideale klant te gaan benoemen, ga je niet meer in het wilde weg klanten gaan zoeken of focussen op iets abstract. Je geeft je ideale klant een gezicht en je maakt hem tastbaar. Dit resulteert in een sterkere en efficiëntere marketing. Het laat je toe om een meer op maat gemaakte boodschap over te brengen, minder geld te verspillen bij het adverteren en om bezwaren te ontdekken welke klanten er kunnen van weerhouden om bij jou te kopen. Wanneer je een naam en een gezicht op je klanten kan kleven, kan je beter tegemoet komen aan hun behoeften.

Wanneer je je huidige klanten en de klanten welke jij als ideale klant beschouwt, gaat indelen volgens een aantal criteria, dan vind je jouw doelgroep.

Het indelen van je klanten doe je op basis van drie criteria:

  1. Statistieken
  2. Levensstijl
  3. Probleem

Statistieken

De statistieken over je klanten zijn gegevens zoals het geslacht, de regio waar ze wonen of werken, inkomen, cultuur, gezinssituatie, kinderen, leeftijd, statuut, beroep, … Vaak zijn het gegevens welke je gemakkelijk te pakken kan krijgen via bvb. Facebook, Linked In, statistieken uit Google Analytics en op het internet in het algemeen.

Deze gegevens zijn heel belangrijk. Een bouwvakker stelt andere eisen bij het kopen van schoenen dan een loketbediende. En een zakenman koopt een auto om andere redenen dan een bejaard koppel.

Het is dus handig als verkoper om over deze informatie te beschikken zodat je je product én je verkoopargumenten op een bepaalde doelgroep kan afstemmen.

Levensstijl

Dit zijn alle gegevens die je meer vertellen over de levensstijl en het gedrag van jouw doelgroep. Denk daarbij aan hobby’s, politieke overtuiging, interesses, welke sport beoefenen ze of in welke sport zijn ze geïnteresseerd, hoe kleden ze zich, wat zijn hun waarden en opinies, met welke auto rijden ze, …

Wanneer de waarden, interesses, attitudes en activiteiten van jouw doelpubliek helemaal duidelijk zijn, is het veel gemakkelijker om in elke communicatie en publiciteit in te spelen op het ideale zelfbeeld van je doelpubliek. Plaats je dit ideale zelfbeeld nog eens in een situatie die voldoet aan de voorwaarden van de levensstijl van jouw (potentiële) klant, dan is de kans zeer groot dat hij zich hierin herkent en zich aangesproken voelt.

Het probleem

Hier is het belangrijk om zo duidelijk en helder mogelijk te omschrijven welk specifiek probleem van jouw (potentiële klant) jij wil aanpakken of oplossen.

Stel je daarom volgende vragen:

  • Welk probleem ervaart mijn (potentiële) klant?
  • Wat is de pijn die men ervaart als men dit probleem heeft?
  • Hoe uit dit probleem zich dan?
  • Wat zijn de gevolgen van dit probleem?

Jouw ideale klant is de gemeenschappelijke noemer van deze 3 elementen.
Richt elke communicatie op deze klant en je merkt gauw dat je straks de juiste mensen over de vloer krijgt. De mensen waar jij écht mee wil werken.

Wie is jouw doelpubliek? En hoe pak jij je communicatie of marketing aan?

In de online trainingen van Market Leader ga ik daar dieper op in en leer je hoe je je communicatie beter afstemt op je doelgroep en afhankelijk van de mindset van je potentiële klant.

Wil jij meer klanten en meer winst?
Vraag je niet langer af waar je volgende klant moet vandaan komen.
Verhoog je aanwezigheid op het internet en krijg elke dag meer klanten dankzij deze online strategieën.