Google Ads - Search Engine Advertising

Adverteren boven, onder of naast de zoekresultaten in Google? Dat kan met Google Ads! Hiermee kan je doelgericht adverteren op basis van zoektermen, interesses of locatie. Bovendien betaal je enkel en alleen iets wanneer iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt.

Met behulp van Google Ads ben je als aanbieder eigenlijk aanwezig op het meest ideale moment, omdat mensen actief aangeven dat ze ontvankelijk zijn voor een bepaald aanbod. Jouw advertenties komen namelijk alleen tevoorschijn op de resultatenpagina’s van de zoekwoorden of -termen die jij gekozen hebt.

Het spreekt voor zich dat adverteerders, die elektronica goederen willen promoten, niet zullen adverteren op de zoekpagina’s van vliegreizen. Hierin ligt de kracht van Google Ads. De belangrijkste eigenschap van zoekmachineadvertenties is dat ze zijn gekoppeld aan een zoekopdracht (intentie), en dus altijd relevant zijn voor de persoon die de zoekopdracht uitvoert.

Waarom Google Ads gebruiken?

Adverteren via Google Ads biedt tal van voordelen. We sommen ze graag even voor u op:

Altijd bovenaan in Google

Veel mensen doen vandaag de dag altijd eerst wat online research alvorens ze effectief een product of dienst aankopen. Door te adverteren in Google op de keywords die relevant zijn voor jouw business, zorg je ervoor dat je zichtbaar bent voor je potentiële klanten. Op het moment dat zij een zoekopdracht geven en bijgevolg interesse tonen in dat product of dienst, kom je bovenaan te staan in Google met jouw advertentie.

Google ads

Directe resultaten

Adverteren op Google is kiezen voor snelle resultaten. Je bent zeker dat je door jouw gerichte advertenties gevonden zal worden door het gewenste doelpubliek. Door het inkopen van de advertentieruimte voor je online campagne zorg je dus voor onmiddellijk resultaat. Een campagne kan bovendien zeer snel opgezet worden, waardoor u met Google Ads meteen kan scoren op bepaalde trefwoorden, die via SEO niet haalbaar zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat maar liefst 98% van van de zoekers in Google een link of bedrijf kiezen die op de 1e resultatenpagina staat. Met Google Ads is dit dus zeker haalbaar!

Meetbaar

Wij, bij MarketLeader, volgen alle campagnes continue op. Op deze manier hebben we de mogelijkheid om advertenties tussentijds te optimaliseren, indien nodig. Via onze rapportagetools vergelijken wij ook alle factoren die een invloed hebben op de campagne. Denk hierbij aan advertentiekosten, CTR (click through rate), conversies,… We beschikken dus over de kennis en knowhow om gedetailleerde analyses te maken die ons helpen in het optimaliseren van jouw advertenties.

Flexibel

Google Ads biedt enorm veel opties als het gaat om adverteren. We hebben de mogelijkheid om jouw advertenties perfect af te stemmen op jouw doelpubliek. Door de grote keuze aan campagne types (Zoeknetwerk, Display Netwerk, Shopping, Video,…) heb je een gigantisch voordeel in het bereiken van je potentiële klanten. Door gebruik te maken van Google Ads toon je alleen advertenties aan personen die daadwerkelijk opzoek zijn naar jouw product. Zo verhoog je de kans op conversie aanzienlijk.

De opgemaakte campagnes zijn ook steeds aanpasbaar. In enkele klikken kunnen we een advertentie aanpassen om te voldoen aan jouw wensen. Komt er bijvoorbeeld een opendeurdag aan, of organiseer je een evenement? Wij passen dit snel aan binnen de campagnes, waardoor de wijzigingen binnen de kortste keren te zien zijn in de advertenties.

Segmenteren

Wij zorgen bij het opzetten van de campagne dat de advertentie enkel getoond wordt aan jouw ideale doelpubliek. We doen dit op basis van de locatie, demografische of technische gegevens. Door te segmenteren is er de mogelijkheid om de advertentie enkel aan de vooropgestelde doelgroep weer te geven. Zo kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om de advertentie enkel aan mannen weer te geven die een bepaalde zoekterm ingaven, en dus niet aan de vrouwelijke ‘zoekers’ indien dit van toepassing zou zijn.

We tonen de advertenties bovendien ook alleen aan mensen die echt op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit verhoogt de kans op conversie aanzienlijk, wat jou dus automatisch nieuwe leads, of zelfs klanten oplevert.

Snelle conversie

Wij zorgen voor de passende inhoud bij de advertenties, die bovendien is afgestemd op de trefwoorden en vooropgestelde doelgroep. Zoals hierboven reeds vermeld zal elke potentiële klant zich onmiddellijk aangesproken voelen omdat de advertentie relevant is voor hem. Hierdoor zullen ze dus ook sneller geneigd zijn om door te klikken naar de website en over te gaan tot conversie (Aankoop, offerteaanvraag, contactformulier invullen, inschrijving op nieuwsbrief,…)

Wat doet MarketLeader voor jou?

1. Strategie uitwerken en campagne opstarten

Wij werken samen een strategie uit in het teken van jouw doelstellingen en doelgroep. Wij nemen de tijd om jouw business te leren kennen en na te gaan wat het beste voor jou werkt. Bij het bepalen van de strategie houden we hier uiteraard rekening mee en zorgen we ervoor dat alle campagnes effectief en rendabel zijn.

Wij zorgen dat de advertenties die we opzetten, geoptimaliseerd zijn om jouw doelstellingen te verwezenlijken. Hiervoor doen wij een keyword onderzoek om na te gaan welke trefwoorden relevant zijn om op te adverteren. We gaan na welke zoektermen het populairst zijn bij jouw doelgroep in hun zoektocht naar de producten en diensten in jouw gamma. Met deze trefwoorden bedoelen we de woorden die ze effectief ingeven in de zoekbalk van Google. Hierbij zijn uiteraard de zoektermen met het grootste volume, het interessantst.

2. Campagne ontwerpen en plaatsen

Wij vullen de advertentie in, en werken een voorstel uit dat getoond zal worden in Google. Wij kiezen het advertentietype dat het meeste van toepassing is voor jouw business en werken dit uit. Verder zetten wij ook campagnes op die gebruik maken van split-testing. Dit zijn campagnes waar wij 2 advertenties doen lopen die verschillen van elkaar. (Denk hierbij aan een URL die in één van de twee advertenties anders wordt geformuleerd, een andere formulering van de advertentietekst, andere titels, andere beschrijving,…). Op deze manier kunnen wij na gaan welke advertentie de hoogste Click Through Rate en conversies oplevert, en welke de laagste cost-per-click.

Vervolgens kiezen wij ook het geschikte campagne type voor jouw advertenties. We gaan samen na wat jouw doelstellingen en verwachtingen zijn en maken op basis daarvan een keuze. De verschillende campagnetypes omvatten onder meer:

  • Adverteren in het zoeknetwerk: Deze advertenties worden bij de zoekresultaten van Google weergegeven wanneer personen zoeken naar termen die aansluiten bij de trefwoorden van jouw advertentie. Stel dat je computerlessen aanbiedt. Dan kan je door een campagne in het zoeknetwerk tekstadvertenties weergeven aan potentiële klanten die hier naar op zoek zijn.
  • Adverteren in het Google Display netwerk: Hiermee bereiken we potentiële klanten terwijl ze aan het surfen zijn, een YouTube video aan het bekijken zijn, hun mails checken of apps en smartphones gebruiken.
  • Shopping campagnes: Shopping campagnes gebruiken we om de producten uit een webshop te promoten. Deze campagnes laten toe om foto’s, prijs, titel, enzovoort te tonen in de advertenties. Dit geeft onmiddellijk een duidelijker beeld van het product aan de bezoeker. Zo kunnen ze makkelijker beslissen of de advertentie relevant voor hen is, en eventueel een klik waard is.
  • Video campagnes: Dit zijn campagnes waarmee videoadvertenties worden weergegeven op YouTube en in het Google Display Netwerk. YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers en biedt dan ook een gevarieerd doelpubliek. Door goede targeting kan met de juiste content zeker een relevante doelgroep voor jouw business bereikt worden.
  • App campagnes: Indien jouw bedrijf een app verkoopt, kunnen we deze promoten via een app campagne. We stroomlijnen het proces, waardoor het adverteren en promoten van de app heel eenvoudig gaat via Google, Google zoeken, Google Display Netwerk, YouTube,… Wij voegen de tekst toe en we optimaliseren de rest om nieuwe gebruikers voor jou te vinden.

Uiteindelijk plaatsen wij de advertentie, zodat de campagne van start kan gaan. We zorgen voor een optimale plaatsing, tegen de laagst mogelijke prijs per klik, zodat de advertenties zichtbaar zijn voor de gewenste doelgroep. Uiteraard gebeurt dit allemaal in samenspraak, waarbij de uiteindelijke beslissing steeds bij onze klant ligt!

3. Advertenties optimaliseren

Wanneer de campagne loopt, volgen wij ook alles op de voet op. Op deze manier kunnen wij de advertenties bij sturen waar nodig en garanderen wij een optimaal resultaat tegen een zo laag mogelijke prijs. Wij gaan na waar de beste opportuniteiten liggen, gebaseerd op de vooropgestelde doelstelling en doelgroepen. Door bijvoorbeeld kleine aanpassingen te doen binnen de advertenties of zelfs op uw website kunnen we een beter resultaat bekomen. Soms maakt een kleine toevoeging echt een verschil!

Continue optimalisatie is een full time bezigheid voor ons. Het is bijna onmogelijk om een campagne van in het begin perfect op te stellen. Opvolging is dus noodzakelijk. Wij, bij MarketLeader, staan hiervoor garant. Door regelmatige updates en aanpassingen zorgen wij voor een optimale aanwezigheid in Google.

Google ads als onderdeel van de online marketingstrategie

4. Proactief beheer

MarketLeader zorgt uiteraard voor uitgebreide rapportages. We zitten samen om alles te overlopen, en formuleren concrete adviezen die helpen om jouw budget nog efficiënter te spenderen binnen Google Ads. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld van wat jouw advertenties opbrengen en kosten, maar ook waar het potentieel ligt in de toekomst.

De prioriteit is natuurlijk dat jouw advertenties renderen. Door ons proactief beheer slagen we erin om al jouw vooropgestelde doelstellingen te bereiken. Creëer samen met ons grotere naamsbekendheid, meer conversies en meer verkopen!