Online marketing: inzetten op 1 paard of verschillende kanalen gebruiken?

By in
187
Online marketing: inzetten op 1 paard of verschillende kanalen gebruiken?

Uit een online enquête welke ik onlangs hield bij meer dan 18000 ondernemers blijkt dat de meeste ondernemers moeite hebben met het vinden van nieuwe klanten. Eén van de grootste bekommernissen daarbij is de positie van hun website in Google. Uit de enquête kwam ook duidelijk naar voren dat de meeste ondernemers geen zicht meer hebben op de verschillende marketing technieken die momenteel met internet mogelijk zijn.

En ik kan me best inbeelden dat het niet eenvoudig is om te weten waar je nu als ondernemer uiteindelijk moet op inzetten. Voor veel ondernemers het zeer verwarrend. Sommige mensen zeggen dat zijn website moeten vernieuwen en dat deze moet geoptimaliseerd zijn voor Google, andere zeggen dat aanwezig zijn op Facebook meer dan voldoende is. En dan kom je nog allerlei jargon tegen zoals landingspagina’s, call to action’s, magnetische marketing, e-mail marketing, enzovoort.

Nieuwe klanten en kwalitatieve leads binnenhalen via het internet op een succesvolle manier is meer dan het toepassen van slechts één techniek. Het is ook meer dan alleen maar fors investeren in Google Adwords en Facebook advertenties.

De kracht van een succesvolle aanwezigheid van je onderneming op het internet zit hem in het toepassen van diverse technieken op het juiste moment en op de juiste manier.

Heel veel van mijn klanten zijn zeer succesvol doordat ze topposities hebben bereikt bij de natuurlijke zoekresultaten van Google. En hoe succesvol ze ook zijn, er loert altijd het gevaar gevaar om de hoek dat Google op een bepaald moment zijn strategie zodanig verandert dat deze topposities in gevaar gebracht worden. Daarom raad ik ook deze klanten om ook andere digitale kanalen te gebruiken voor het vinden van klanten. Die andere kanalen spelen ook in op andere doelgroepen en leads die zich in een andere mindset bevinden.

Welke kanalen dat precies zijn hangt een beetje af van de producten of diensten je verkoopt, je doelpubliek en waar je bereid bent om tijd en geld in te investeren.

Je website is altijd je basis

Je website is de plaats waar je al je inhoud, je producten en diensten, je promoties, call to actions, landingspagina’s, … plaatst en beheert. Zorg dat je je website ten allen tijd zelf kan beheren of dat je op zijn minst nauw kan samenwerken met je websitebouwer.

Hoe je website netjes, niet te druk, functioneel en met niet te veel toeters en bellen. Een eenvoudige website met een duidelijke navigatie zorgt er voor dat bezoekers snel de informatie vinden die ze nodig hebben.

Zorg dat je website goed werkt op mobiele toestellen. Zowat 60% van de websitebezoekers gebruikt tegenwoordig een smartphone of tablet. Zelf ontwerp ik nieuwe websites vandaag in eerste instantie voor mobiele gebruikers. Pas dan kijk ik naar de layout voor laptops of vaste toestellen.

Maak je website Google-vriendelijk

Een goedkope bron van nieuwe bezoekers en nieuwe klanten is om je website zodanig Google-vriendelijk te maken dat je topposities behaalt in Google.
Klanten die zelf op zoek zijn naar een bepaald product of dienst kunnen jouw website vinden bij de natuurlijke zoekresultaten van Google.

Het optimaliseren van je website voor Google noemt SEO (Search Engine Optimisation). Eens je website het goed doet bij Google is je ROI van onschatbare waarde.

SEO is meestal echter een traag medium. Het kan maanden duren eer je website goeie posities behaalt. Je kan dit proces versnellen door systematisch waardevolle nieuwe inhoud toe te voegen. Hoe je dat doet kan je hier lezen: Hoe krijg ik hogere posities in Google door nieuwsberichten te schrijven.

Opgelet: een website van slechts één pagina (zoals je ze tegenwoordig vaak ziet) maakt geen enkele kans om ook maar iets te betekenen bij Google.

In dit artikel vind je alvast nuttige SEO-tips opdat je website beter zou gevonden worden: 21 SEO-tips voor websites

Ondanks het feit dat Google een fantastische bron is voor het aantrekken van bezoekers ben je ook afhankelijk van de willekeur van Google.Ik zou zeker ook inzetten op andere vormen van digitale marketing. Het is beter om een gezonde mix te hanteren in plaats van afhankelijk te zijn van slechts één bron.

Nieuwsberichten en bloggen

Voeg regelmatig nieuwe, relevante inhoud toe aan nieuwe website. Dat kan je doen door je commerciële pagina’s verder uit te breiden of door het toevoegen van nieuwsberichten. Door over je producten en diensten geschreven vanuit telkens andere standpunten beantwoord je de prangende vragen waar je website bezoekers mee zitten. Door verschillende interessante pagina’s toe te voegen over één bepaald onderwerp, word je door Google al snel als een autoriteit beschouwd. Hierdoor is de kans groot dat je website het een pak beter gaat doen in Google. Ook voor de menselijke bezoekers toon je op die manier jouw kennis, ervaring en expertise. Je toont dat jij de specialist bent in jouw vak.

Google Adwords

Als je website het niet goed in Google, dan kan je eventueel adverteren bij Google Adwords voor die trefwoorden waar je (nog) niet mee op de eerste pagina in Google staat. Gooi niet alle trefwoorden op een hoopje maar maak aparte campagnes en advertenties per trefwoordengroep. Verwijs de bezoekers naar de juiste landingspagina en stuur ze dus niet zondermeer naar de hoofdpagina van je website. Zorg dat je landingspagina voorzien is van de juiste call-to-action.

Sociale media

Sociale media zijn nuttig om een band op te bouwen met je fans. Kies wel zorgvuldig het medium uit waar je klanten zitten. In de meeste gevallen is Facebook een goede keuze. Werk je hoofdzakelijk B2B, gebruik dan zeker ook LinkedIn. Gooi je niet op alles tegelijkertijd. Het is beter om één kanaal correct te gebruiken dan overal maar wat op te plaatsen zonder planning, structuur of strategie.

Stel een communicatieplan op en hou je daar strikt aan. Bepaal op voorhand wanneer je wat gaat posten zodat alles mooi aansluit bij de rest van je online marketing. Heb je wat tijd over, bereidt je artikel of e-mail dan al voor en zet het in planning. Zo moet je er niet meer naar om kijken en kan je je op de rest van je taken concentreren.

E-mailcampagnes

Het lijkt vreemd in deze tijden van spam en spamfilters, maar een goede e-mailcampagne doet het nog steeds uitstekend. Zeker als het een e-maillijst is die je hebt kunnen opbouwen door bijvoorbeeld een e-book of een minicursus weg te geven. Deze lijst bevat e-mailadressen van potentiële klanten die meer willen weten over jouw diensten of producten. Je kan op regelmatige basis waardevolle inhoud met hen delen en geregeld een aanbod doen. Eén van mijn kennissen stelt het als volgt: hoe meer e-mails hij verzendt, hoe meer hij verkoopt.

Een maillijst deel je best in volgens doelgroep en de mindset van de leads. Op die manier ben je op elk moment zo relevant mogelijk voor je lead en is de kans dat hij bij je koopt een pak groter.

Gebruik voor het verzenden van e-mailcampagnes een ESP (E-mail Service Provider). Je gebruikelijke internet provider laat het niet toe wanneer je mails via je gebruikelijke mailprogramma verzend naar een groot aantal e-mailadressen. Daar krijg je gegarandeerd problemen mee. Bij een professionele ESP zoals MailChimp, ActiveCampaign, Drip, … beschik je bovendien over statistieken die je inzicht geven in de acties die leads hebben genomen met je e-mail, je kan leads taggen en je lijsten opdelen in verschillende doelgroepen. Wil je automatisch mails verzenden afhankelijk van de acties die een lead onderneemt op basis van jouw e-mail. Dan kan je aan de slag met autoresponders. Eens alles goed op elkaar is afgestemd, beschik je over een verkoopsfunnel welke volledig geautomatiseerd is.

Laat je niets wijsmaken: het verzenden van e-mails behoort niet tot het verleden. Door regelmatig e-mails en nieuwsbrieven te versturen, houden potentiële klanten jou in hun achterhoofd tot ze echt toe zijn aan het aanpakken van hun probleem.

Laat regelmatig iets van je horen

Zorg voor regelmaat. Om de 3 maand een nieuw berichtje op je website, op Facebook of een mailtje is echt véél te weinig. Je hoeft je niet in te houden: 1 keer per maand, per 2 weken en liefst zelfs elke week levert meer resultaat voor je bedrijf.

De verleiding is groot om slechts 1 element van het online marketing schema alle aandacht te geven. Doe dat niet, zelfs als ‘experts’ je vertellen dat je met hun product/dienst/wondermiddel echt niets anders nodig hebt.

Online marketing goed inzetten is iets wat elke ondernemer (groot of klein, éénmanszaak of multinational) moet doen. Daarbij moet je alle mogelijkheden van het internet benutten door slimme keuzes te maken en te leren wat je nog niet weet.

Krijg je daar graag hulp bij? Contacteer mij dan met jouw vraag.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *