Sociale media als deel van de online marketingstrategie

Een sociale media strategie is nog onmogelijk weg te denken uit de digitale marketing mix. Het is een middel dat enorm veel mogelijkheden biedt in het bereiken van (potentiële) klanten. En met een goede strategie kan je zeker de gewenste doelstellingen halen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan wat je algemene marketingdoelstellingen zijn en je de vraag stellen hoe je jouw bedrijf wil profileren op de verschillende sociale media platformen.

Starten met sociale media pagina’s is helemaal niet moeilijk. Maar ervoor zorgen dat ze relevant zijn en over de juiste content beschikken is al heel wat ingewikkelder. Daarom is het belangrijk om een duidelijke strategie uit te werken waarin je weerlegt wat je precies wil bereiken met de verschillende kanalen. Marketleader doet dit voor jou, of staat je er in bij.

Waarom Sociale media implementeren in je marketingstrategie?

Enorm potentieel bereik

Op al de verschillende sociale media kanalen vind je een gigantisch doelpubliek. En zij zijn allemaal opzoek naar relevante content. Laat dit nu net iets zijn, waar we jou bij kunnen helpen.

Uit onderzoek blijkt overigens dat sociale media nog altijd heel actief gebruikt worden. In België spendeert de gemiddelde gebruiker 1 uur en 34 minuten per dag op de verschillende kanalen (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn). En ze gebruiken bovendien accounts op meerdere platformen. Er wordt dus nog steeds heel veel tijd gespendeerd aan sociale media, wat voor bedrijven betekent dat ze er een enorm groot doelpubliek op kunnen vinden.

gemiddelde tijd die belg spendeert op sociale media
Informatie uit studie van Hootsuite en WeAreSocial

Je bereikt er specifieke doelgroepen mee

De verschillende sociale media hebben elk hun eigen specifieke gebruikers en doelgroepen. Door na te gaan op welk kanaal jouw ideale doelgroep actief is, kunnen wij voor jouw het meest geschikte sociale media platform kiezen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Op LinkedIn bereiken we een doelgroep die grotendeels zakelijk gericht is. Daarom is LinkedIn een interessant kanaal voor B2B-bedrijven. Het is een geschikt kanaal om te netwerken, expertise te tonen en relevante informatie uit jouw sector te delen.
  • Het populairste platform in ons land is nog altijd Facebook. De doelgroep op Facebook is dan ook heel erg breed, maar toch kan door het aanleveren van de juiste content op het juiste moment de doelgroep bereikt worden die het beste bij jouw business aansluit.
  • Verkoop je een product of dienst dat eerder gericht is naar een jong doelpubliek? Dan is het implementeren van een Instagram account in je marketing mix een goed idee. Instagram is namelijk een kanaal dat enorm populair is bij de jongere bevolking. (tussen 16 en 25)

Geef een gezicht aan jouw bedrijf door sociale media te gebruiken

Door het gebruik van sociale media kom je dichter bij jouw klanten te staan. Vroeger gebeurde communicatie tussen bedrijf en klant via reclame op tv, radio of print. Vandaag kan je in rechtstreeks contact komen met de klant door sociale media te gebruiken. Dit zorgt er voor dat je als bedrijf ‘menselijker’ wordt naar jouw publiek, en creëert automatisch een soort van vertrouwensband. Het geeft je bovendien ook de mogelijkheid om snel in te spelen op eventuele klachten van klanten en een vlotte interactie te garanderen. En dit alles op een persoonlijke manier.

Daarbovenop versterkt het ook je bedrijfsimago. Bedrijven die gebruik maken van sociale media worden dikwijls aanzien als spontane, moderne en interactieve spelers op de markt.

Meer naamsbekendheid

Door actief te zijn op sociale media geef je jouw volgers, lezers,… de mogelijkheid om jouw pagina of posts te delen. Op deze manier bereik je weer nieuwe mensen die misschien nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord. Door de verschillende kanalen op een goede manier te gebruiken kan je dus meer naamsbekendheid genereren en in een later stadium in de verkoopcyclus meer verkopen realiseren.

Wat doet MarketLeader voor jouw?

Volledige overname van jouw sociale media kanalen

Wij nemen je (verschillende) kanalen helemaal over, of maken de pagina’s er op aan indien dit nog nodig is. Wij zetten een volledige strategie op waarbij we zorgen voor het bedenken en plannen van campagnes, opvolgen van reacties, en analyseren van de resultaten. We stellen, samen met jou, je bedrijfsdoelen, sociale media doelstellingen, doelpubliek en KPI’s op.

Of het nu gaat om Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn. Wij zorgen voor een geschikte strategie, met de daarbij passende posts. Op ons kan je rekenen!

Campagnes uitwerken

Wij zorgen voor de uitwerking van originele campagnes, die een nieuw product, leuk verhaal of klantenactivatie extra in de verf zetten. We plannen deze campagnes in en zorgen ervoor dat ze op de juiste tijd bij het juiste doelpubliek terecht komen. Alles in het teken om de vooropgestelde doelstellingen te halen binnen jouw marketing strategie.

Genereren van traffic via sociale media

MarketLeader helpt je bij het verspreiden van je content via de verschillende sociale media kanalen. We zorgen dat het op een aantrekkelijke manier wordt weergegeven, waardoor we meer traffic kunnen genereren naar de website. Een duidelijke Call to Action in een bericht of post zorgt voor meer clicks en engagement. Op deze manier kan, via sociale media, aan klantenwerving gedaan worden of kan het deel uitmaken van een volledig geïntegreerde verkoop funnel.

Community management

Interactie met de klanten is waarschijnlijk één van de grootste voordelen die sociale media met zich meebrengen. Bedrijf en klant staan, in deze tijden, dichter bij elkaar dan ooit en dit betekent dat ze dan ook continue in contact staan. Wij managen deze interactie en analyseren de statistieken ervan.

Dit laat ons toe om toekomstige posts hier op aan te passen, of in sommige gevallen zelfs de strategie om te gooien. Alles in teken om jouw publiek zo goed mogelijk te begrijpen én bereiken. Hierdoor versterken wij de connectie tussen jouw merk en (potentiële) klanten.

Coaching

Wij staan ook in om jou de coaching te bieden die nodig is om zelf de touwtjes in handen te nemen. Wij zorgen voor een korte opleiding en staan je bij in het implementeren van jouw sociale media strategie. We ondersteunen je bij het creëren van een content kalender, handhaven van de juiste tone-of-voice en opstellen van de correcte inhoud. Alles op maat van jouw behoeften.