Van nauwelijks vindbaar naar een succesvolle onderneming

By in ,
129
Van nauwelijks vindbaar naar een succesvolle onderneming

Ik kom vaak in contact met ondernemers welke het moeilijk hebben om nieuwe klanten te vinden. Veelal ligt de oorzaak in het te veel vasthouden aan aan klassieke advertentiemethoden. De meeste ondernemers hebben wel een website maar in veel gevallen wordt deze niet optimaal benut of heeft de website helemaal geen meerwaarde voor de onderneming.Nochtans is het de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden om op een ruime manier aanwezig te zijn op het internet. Dat ondervinden mijn klanten dagelijks.

Eén van mijn klanten is een zwembadbouwer welke door onze nauwe samenwerking is uitgegroeid van installateur van zwembaden naar fabrikant met een eigen productielijn … met een overvloed aan werk. We bekijken hieronder even wat het voor hem betekent om op een juiste manier met de juiste mix van digitale marketing om te gaan.

gevonden worden in Google

Gevonden worden in Google is van onschatbare waarde

Hij had een website die het niet goed deed in Google. Om het gebrek aan bezoekers op te vangen, plaatste hij zelf betalende advertenties bij Google Adwords, voor een behoorlijk hoog budget. Alleen was ook de manier waarop deze advertenties waren opgezet niet echt de juiste.

Hij moest bovendien aan peperdure beurzen deelnemen en adverteren in glossy tijdschriften, waarvan je ook even moet slikken als je de prijs van een advertentie verneemt, om voldoende nieuwe klanten te werven. Maar ook deze traditionele reclame werkte maar nauwelijks. Dan nam hij maar een verkoper in dienst, in de hoop dat die voldoende nieuwe klanten zou vinden …

De klant had dus niet één maar drie problemen door zijn aanpak:

  1. Hij had een website laten bouwen welke niet gevonden werd in Google waardoor hij nog meer geld moest uitgeven aan Adwords-advertenties.
  2. Zijn Adwords-advertenties kostten hem handenvol geld en leverden in verhouding niet het gewenste resultaat omdat de manier waarop de advertenties waren opgezet, volkomen verkeerd waren.
  3. Hij investeerde nog steeds een behoorlijk bedrag aan traditionele reclame welke ook nauwelijks iets opbracht.

Traditionele reclame werkt nauwelijks nog. Mijn klanten daarentegen groeien systematisch door een consequente aanwezigheid op het internet.

Een aantal jaren geleden contacteerde hij me met de vraag om zijn website te optimaliseren voor Google. Ik bouwde voor hem een nieuwe, Google-vriendelijke website, met geoptimaliseerde teksten en sprekende foto’s. Er werd bovendien veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid en de juiste call-to-actions.

De website was behoorlijk snel vindbaar in Google en stond al gauw op pagina 1 met voor hem belangrijke trefwoorden. Hierdoor kon hij zijn advertentiebudget bij Google Adwords gaan afbouwen tot wanneer we enkel nog adverteerden op het moeilijk te optimaliseren trefwoord ‘zwembaden’.

Maar door ook de manier van adverteren aan te passen en te optimaliseren werden zijn Google Adwords-advertenties ook een stuk rendabeler en haalde de klant meer resultaat uit hetzelfde budget. Dat budget werd ook anders gespreid. In de kalme winterperiode werd het budget on hold gezet om in de lente voluit te kunnen adverteren. Na deze eenvoudige ingreep verhoogde de ROI nogmaals vrij spectaculair.

 

hogere posities in Google door te bloggen

 

Facebook correct gebruiken

Een tijdje later ontdekte hij Facebook. Net als de meeste ondernemers was hij zich niet bewust van de manier waarop hij dit nieuwe medium kon inzetten voor zijn onderneming. En hier wil ik toch even een kanttekening bij maken: veel ondernemers denken dat een Facebook-pagina een website vervangt. Niets is minder waar. Je bent ten eerste veel te veel afhankelijk van de grillen van Facebook. De dag dat Facebook besluit om op een totaal andere manier met jouw pagina om te gaan, ben je je business kwijt.

Facebook is geen business. Het hebben van een Facebook-pagina is geen business.

Ik heb mijn klant gewezen op de enorme mogelijkheden van Facebook, mits je er op de juiste manier mee omgaat. Je spreekt er ook een totaal andere doelgroep mee aan. In plaats van te wachten tot mensen jou vinden, ga je zelf potentiële klanten bewust maken van jouw producten en diensten.

Ik kreeg carte blanche en door op de juiste manier te adverteren met Facebook overstegen de resultaten algauw de verwachtingen op een spectaculaire manier. De klant startte afgelopen jaar zijn eigen productielijn en maakt momenteel plannen voor een tweede productielijn om zijn capaciteit te verhogen. Als je Facebook op de verkeerde manier gebruikt kan het als een bodemloze put aanvoelen waar je honderden zo niet duizenden euro’s in kunt gooien maar waar niks van lijkt terug te komen (laat staan met extra winst). Bij mijn klant gebruiken we verschillende soorten advertenties, met elk hun specifieke doel voor ogen en met een spectaculair resultaat. We kunnen het ook gaan opschalen zodra hij klaar is met zijn tweede productielijn.

Bij elke stap blijft de website van de klant het centrale punt. De andere kanalen helpen om zijn aanwezigheid op het internet te versterken, maar alle communicatie, call-to-actions, landingspagina’s, nieuwsberichten, inschrijfformulieren, … worden steeds op zijn website aangemaakt en beheerd.

Andere vormen van digitale marketing

De klant uit dit voorbeeld gebruikt slechts een aantal technieken om zijn bedrijf op het internet in de kijker te zetten. Deze technieken werken voor hem en hebben zijn onderneming spectaculair doen groeien. Maar hij moet het werk ook nog aankunnen. Het voorbeeld toont wel aan dat door op een doordachte manier om te gaan met een Google-vriendelijke website en goed uit te kijken hoe je je aanwezigheid op het internet kan versterken, je snel resultaten boekt en je een hoop voorsprong neemt op je concurrenten.

Bij elke klant staat steeds de website voorop en het eerste waar aan gewerkt wordt is de Google-vriendelijkheid. Het vraagt het meeste inspanning maar het is op langere termijn de meest rendabele techniek. Je krijgt immers een stroom aan gratis bezoekers uit de natuurlijke zoekresultaten van Google.

Je website is de basis, het hartje van je onderneming. Al de rest is marketing.

Wat ook bijzonder goed werkt is het verzenden van e-mailcampagnes. Niet zomaar pure reclamemails die algauw als spam gecatalogeerd worden. Wel waardevolle inhoud waarmee je je klant informeert, hij jouw bedrijf leert kennen en waarmee je je geloofwaardigheid en je expertise bij potentiële klanten in de kijker zet. Ook hier kan je combineren met sociale media en met je website. Eén van mijn klanten vertelde me ooit: “Hoe meer e-mails ik verstuur, hoe meer ik verkoop.” Zo simpel kan het zijn.

Maar je moet het wel op de juiste manier doen. Ik zie het als volgt… Je hebt een aantal opties:

1) Je doet niks. Je weet dat er een betere manier is maar je gaat gewoon door op je oude vertrouwde manier en blijft dezelfde resultaten behalen als altijd. Je blijft worstelen met je website en doet allerlei pogingen om met sociale media om te gaan. Maar uiteindelijk verlies je de strijd.

2) Je gaat op zoek naar een marketing bureau die jouw online marketing op gaat zetten. Ik wens je veel succes in België en Nederland, aangezien de marketing bureau’s hier ENORM achterlopen op de materie. Als je dan toch een bureau vindt dat dit op een efficiënte manier voor mekaar krijgt, is het niet gek dat daar een prijskaartje aanhangt van meer dan €20.000 (als ze het überhaupt al snappen). Maar als dat je ding is, go for it.

3) Je gaat het zelf uitvissen. Je gaat een enorme berg tijd verliezen en fouten maken die ik allemaal al eens gemaakt heb. En vergis je niet… ik ben al meer dan 10 jaar bezig met online marketing en ik heb heel wat leergeld betaald om te weten wat wel werkt en wat niet werkt. Het was met vallen en opstaan, blijven zoeken en testen wat de beste manieren zijn om resultaten te behalen.

Of je kan gaan leren van iemand die meer dan 10 jaar ervaring heeft en die weet wat werkt en vooral, wat niet werkt.

Ik wil je alvast op weg helpen. Download hieronder het gratis e-book met 5 Online Marketing Strategieën om elke dag kwalitatieve leads te krijgen. Ze maken het verschil tussen een onderneming die blijven ploeteren … en ondernemingen die 24/24 uur nieuwe prospects en nieuwe klanten binnenhalen dankzij het internet.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *