je website vinden in Google

Regelmatig word ik gecontacteerd door ondernemers met de vraag: “Wat kan ik doen om meer bezoekers te hebben op mijn website? Mijn website wordt niet gevonden in Google.”

Soms gaat het over oudere websites, maar heel vaak zijn het websites van enkele maanden tot een jaar oud die niet uit de startblokken komen.

Nochtans is een goede positie in Google nog steeds één van de meest rendabele manieren om gratis op regelmatige basis nieuwe klanten te verwerven.

Hoe komt het dat mijn website niet scoort in Google?

Dat je website niet scoort in Google kan meerdere oorzaken hebben. Voor een goede optimalisatie voor Google zijn er twee elementen heel belangrijk.

  1. Je website moet technisch in orde zijn. Het heeft geen zin om een mooie titel te gebruiken wanneer deze niet op de juiste manier en volgens de richtlijnen van Google wordt weergegeven op je website. Of wanneer je website niet over een sitemap beschikt waardoor Google er het raden naar heeft of er nieuwe inhoud beschikbaar is. Zorg dus dat je website Google-vriendelijk is opgebouwd.
  1. Omgekeerd moet je er ook voor zorgen dat je website inhoudelijk in orde is. Wanneer je website Google-vriendelijk is, maar er niet voldoende inhoud aanwezig is, je inhoud niet Google-vriendelijk is of niet rond de juiste trefwoorden draait, kan je website het nooit goed doen bij Google.

Vergeet niet dat Google meer dan 200 criteria bekijkt om te bepalen waar hij jouw websitepagina’s gaat plaatsen wanneer gebruikers naar een bepaald trefwoord gaan zoeken. Helaas voldoen zelfs nieuwe websites vaak niet aan de meest elementaire vereisten van SEO (Search Engine Optimization).

Wat kan ik doen om hoge posities te behalen in Google?

Het liefst van al heb je natuurlijk graag snel resultaat.

  • Het slechte nieuws is dat SEO een traag proces is waarvoor tijd en geduld nodig is. SEO is de afkorting van Search Engine Optimazation ofwel het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. In België wordt zowat 98% van de zoekopdrachten in Google uitgevoerd. In de praktijk gaan we dus optimaliseren voor Google.
  • Het goede nieuws is dat, eens de optimalisatie aanslaat, je een hoop kwalitatieve potentiële kopers over de vloer van je website krijgt. Op middellange termijn is dit van onschatbare waarde. En het is zeker niet onbereikbaar. De meeste websites welke ik aanpak hebben zeker potentieel in zich. Eens de website Google-vriendelijk is gemaakt, komen de eerste resultaten vrij snel zodra de eerste waardevolle en Google-vriendelijke inhoud wordt toegevoegd.

Mijn website is niet Google-vriendelijk. Wat nu?

Als je website niet Google-vriendelijk is heb je op lange termijn een probleem. Zorg dus zo snel mogelijk voor een oplossing.

  • Zorg zo snel mogelijk dat je website Google-vriendelijk is. Met een website in WordPress of Drupal is dat vrij gemakkelijk bij te sturen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je een aantal SEO-gerelateerde plugins of modules moet toevoegen en dat je je thema (die de layout van je website bepaalt) moet vervangen door een SEO-vriendelijk exemplaar. Eens dat gedaan is, kan je je gaan richten op de inhoud zelf.
  • Krijg je het niet voor mekaar om je website Google-vriendelijk te maken? Het klinkt hard, zeker als je website slechts een paar maanden oud is, maar opteer in dat geval zo snel mogelijk voor een nieuwe website die wel Google-vriendelijk opgebouwd is.

Mijn website is Google-vriendelijk, maar doet het toch niet in Google

Bravo, je hebt een prima basis om op verder te werken. Je zal nu aan de overige criteria moeten werken. Begin met een analyse van de trefwoorden en de trefzinnen die belangrijk zijn voor jouw onderneming en kijk in hoeverre je hiervoor over relevante, Google-vriendelijke pagina’s beschikt op je website. Zorg dat voor elke pagina aan alle regels van SEO-copywriting voldaan is. Voeg ook regelmatig nieuwe inhoud toe aan je website. Een website met tien pagina’s is de zoveelste website die probeert om een plaatsje te veroveren in Google. Daar haal je het heus niet mee!

Ik kan niet wachten, ik heb NU nieuwe klanten nodig!

Als je niet kan wachten tot wanneer je nieuwe website klaar is of de resultaten van je SEO te traag verlopen, kan je toch instant nieuwe bezoekers op je website krijgen. In dat geval plaats je betalende advertenties voor je website. Voor mensen die zelf naar jouw producten en diensten op zoek gaan, gebruik je daar Google Ads voor. Google Ads is de nieuwe naam van Google Adwords.

Hou er wel rekening mee dat een klik naar je website wel zowat €0,5 à €2 kan kosten, afhankelijk van de hoeveel concurrentie. Dit is dus een oplossing voor korte termijn, maar is op lange termijn financieel niet houdbaar.

Tips

  1. Gooi niet alles op een hoop maar maak verschillende advertentiegroepen per soort product of dienst.
  2. Gebruik per advertentiegroep de juiste trefwoorden en zorg dat je advetenties naar de juiste landingspagina verwijzen.
  3. Maak per advertentiegroep steeds 2 advertenties zodat je de teksten van je advertenties kan gaan optimaliseren.

Moet ik wel scoren in Google?

Hoog staan in Google is al jarenlang de meest rendabele vorm van marketing. Het zorgt er in de meeste gevallen voor dat je alle andere vormen van marketing en reclame vrijwel kunt afschaffen. Voor veel van mijn klanten heeft het de doorbraak betekent van hun onderneming of werd het bedrijf op een hoger niveau getild.

Als je niet in Google staat mis je heel wat opportuniteiten, nieuwe klanten en wordt de weg naar groei een stuk langer.

Kan ik zelf zorgen dat mijn website gevonden wordt?

Je kan ervoor opteren om zelf Google Ads in te stellen terwijl je ondertussen zorgt dat je website Google-vriendelijk wordt. Je kan vervolgens zelf de website voeden met relevante en Google-vriendelijke inhoud. Als je de regels strikt volgt en de regelmaat erin houdt, dan kan je redelijk snel mooie resultaten behalen.

Heb je geen tijd om zelf aan je website te werken?

Laat je volledig door ons begeleiden. Mijn team en ik doen het werk voor jou. We maken jouw bestaande website Google-vriendelijk indien mogelijk of bouwen een nieuwe website indien nodig. We optimaliseren jouw webpagina’s en voegen nieuwe inhoud toe waar nodig.

Ben jij die ondernemer die niet kan wachten om de best mogelijke ondersteuning te krijgen om jouw onderneming digitaal op de kaart te zetten?

Boek dan via deze pagina nu je gratis adviesgesprek om hiervoor in aanmerking te komen.

Marketleader.be helpt ondernemers om kwalitatieve leads te krijgen via hun website en het internet.

Wil jij meer klanten en meer winst?
Vraag je niet langer af waar je volgende klant moet vandaan komen.
Verhoog je aanwezigheid op het internet en krijg elke dag meer klanten dankzij deze online strategieën.